Projekt

Hidroxa

  • Digital Marknadsföring
  • Webbutveckling

PWA förbättrade Hidroxas e-handels laddningstider betydligt och resulterade i högre placeringar på Google och ökad konverteringsgrad.

eCommerce

Om företaget

Hidroxa Medical, är ett unikt svenskt företag som säljer jontoforesmaskiner till kliniker och privatpersoner för att behandla överdriven svettning, mer känt som hyperhidros. Trots att 1-3% av världens befolkning lider av detta tillstånd är väldigt svårt att hitta rätt behandling.

Idén till Hidroxa Medical föddes 2015 och sedan starten 2017 är Hidroxa Medical den enda skandinaviska återförsäljaren av jontoforesmaskiner. Hidroxa lade mycket kraft på att öka medvetenheten om hyperhidros och möjliga behandlingsmetoder.

De vill sprida kunskap till allmänheten, såväl som till vårdpersonal, för att drastiskt förbättra livskvaliteten för individer som lider av detta tillstånd. 

Teknologier

PHP, jQuery, HTML5, CSS3, MySQL, Elastic, Magento 2

Projektets varaktighet

Startade 2020-2022 

Utmaningar

Likt många andra startups kämpade Hidroxa med att hitta de rätta tekniska verktygen för att kunna växa sin e-handelsverksamhet på ett snabbt och smidigt sätt.

För att bli verkligt konkurrenskraftig och expandera utanför den skandinaviska marknaden krävde Hidroxa en e-handelsplattform som mötte deras stora vision.

Som ett ungt företag på marknaden behövde de hitta en partner med en djup förståelse för tech inom e-handel, digital marknadsföring samt hur man bygger ett digitalt brand.

Lösning

ZenDev rekommenderade att använda sig utav Adobe Commerce (Magento2) och deras teknik som kallas Progressive Web App (PWA). PWA gav Hidroxas e-handeln avsevärt mycket snabbare laddtider vilket i sin tur gjorde så att Hidroxa klättrade i rankningar på Google samt höjde sin konverteringsgrad. Genom att använda PWA har man även möjlighet att intereagera med sina besökare genom push notifikationer vilket även passade Hidroxas målgrupp.

ZenDev utvecklade sedan även en digital vårdtjänst så att Hidroxa  kunde börja ta emot patienter online. Detta resulterade i ett man helt plötsligt kunde erbjuda konsultationer för hyperhidros till hela världen.

I dagsläget ansvarar även ZenDev för Hidroxas marknadsföring. Detta innefattar PPC kampanjer på Facebook och Google samt hantering av Hidroxas sociala medier (Linked In, Instagram, TikTok).

Magento 2 gav oss en solid grund för att bygga och genomföra en framgångsrik e-handelsbutik, vilket resulterade i avsevärt ökade intäkter och trafik!

Resultat

  • Ökade totala intäkter (33%) 

  • Ökat antal användare (17%)

  • Ökad genomsnittlig webbsessionslängd (14%) 

ZenDevs skicklighet inom e-handel sammanflätades med vårt mål att erbjuda hjälp och jontoforesmaskiner på en global skala. De tar fullt ansvar för vår e-handel som är byggd på Magento plattformen, vilket gett oss större utrymme att koncentrera oss på själva produktens livscykel.

jimmy eriksson

Jimmy Eriksson

Medgrundare och operativ chef på Hidroxa

  • 2
  • 3

Översikt

Resultat

  • Ökade totala intäkter (33%) 

  • Ökat antal användare (17%)

  • Ökad genomsnittlig webbsessionslängd (14%) 

Projektets varaktighet

Startade 2020-2022 

Industri

Sjukvård

Teknologier

  • PHP
  • jQuery
  • HTML5
  • CSS3
  • MySQL
  • Elastic
  • Magento 2

Nästa på tur

Cargotec

Vi maximerade Kalmars lönsamhet med ZenDevs mobilapp – en kraftfull lösning som digitaliserar och automatiserar arbetsflöden för överlägsen effektivitet.

Mobil utveckling