Så.. här är vi, du har en idé för en tech startup och du är riktigt taggad.

Om du har någon som helst koppling till IT-branschen har någon troligen redan sagt till dig att du bör börja med att bygga en så kallad MVP (minimum viable product).

Detta kommer inte kosta dig för mycket pengar eftersom det är en nedskalad version av appen med endast de nödvändigaste funktionerna, men när du väl har byggt den kommer du kunna sälja den, alternativt anskaffa kapital från investerare baserat på den prototypen.

Med de nya pengarna kommer du sedan kunna bygga den fullskaliga versionen med alla funktioner du föreställt dig och skapa ett framgångsrikt företag.

MVP creating

Så, du tänker, jag har en liten budget för att bygga denna MVP, låt oss säga en budget på 250 000 SEK.

Du kontaktar nu en byrå och säger: Jag har 250 000 SEK för att bygga en MVP, och här är min kravspecifikation.. Kan ni bygga detta åt mig?

Traditionella byråer kommer att bryta ner dina krav och se hur många av funktionerna de kan pressa in för de 250 000 kronorna, kalla det för MVP tillsammans med dig, och ge dig ett förslag.

Om du är nöjd med förslaget accepterar du det, och sedan börjar bygget.

FEL!

Det grundläggande problemet här är att när någon säger: bygg mig en MVP (Minimum Viable Product) så antyder det att de redan vet vad som är “viable” för den tilltänkta målgruppen.

Men verkligheten med nya produkter är att oavsett hur mycket du tror att din nya idé är fantastisk, så vet du inte om den kommer att tas emot av användarna.

Det är inte vi som bygger den som bestämmer om den är “viable”, det är målgruppen som använder den.

Det måste finnas ett bättre sätt?! 

Först måste du inse att chansen att din första produktversion blir en kommersiell framgång är VÄLDIGT liten. Erfarna entreprenörer har lärt sig detta den hårda vägen.

Så du behöver ändra ditt tankesätt.

Föreställ dig att du är en forskare med en hypotes om vad dina önskade kunder vill ha.

Du backar nu från det och funderar på hur du kan mäta om hypotesen stämmer, och först då tänker du på vad du behöver bygga för att testa denna hypotes. Testet och genomförandet leder till lärdomar, och nya idéer kommer att födas ur det.

Denna metodik kallas B-M-L-cykeln (Build-Measure-Learn), från den berömda boken “Lean Startup” av Eric Ries.

Build measure learn cycle

Problemet här är att om du spenderar hela din budget på en enda "cykel", och du inser att du inte har förstått dina kunders behov tillräckligt väl... då är spelet förlorat.

Hur hade vi på ZenDev gjort det här?

Om vi får göra det på vårt sätt, vill vi att du får ut så mycket som möjligt av din budget, så vi skulle uttryckligen be dig att berätta vad din produkthypotes är och vad din budget är... inte vad du vill bygga.

Vi skulle sedan utmana dig på vad det minsta vi kan bygga är, som skulle kunna ge dig ett svar på din hypotes. Till exempel, kanske du inte behöver en app för att testa den, kanske du bara behöver en visuell prototyp? Kanske finns det en tredjepartslösning som kan testa hypotesen?

Vårt mål här är att gå igenom så många B-M-L-cykler som möjligt med din budget på 250 000 SEK, eftersom vi med varje cykel kommer att lära oss mer om dina kunders behov och få en bättre chans att faktiskt skapa den produkt som kunderna vill ha.

how to use the budget

Det låter vettigt... Hur länge arbetar vi på detta sätt?

Genom hela produktens livslängd, använder du denna process om och om igen för att ta reda på vad kunderna är villiga att köpa, i affärstermer letar du efter “product-market-fit”.

Senare använder du samma tillvägagångssätt, men då fokuserar du på tillväxt. Till exempel kan du experimentera med att ändra din landningssida och mäta hur det påverkar konverteringsgraden, och du gör samma sak med funktioner. Alltid med mätning i åtanke... Siffrorna ljuger inte men intuitionen gör det ibland.

 

Det här börjar bli lite för avancerat?

Vi förstår, det är mycket att ta in, men vi kan hjälpa dig. Kontakta oss här och berätta mer om dina behov. 
 

Tags

Dela detta inlägg

20 oktober, 2022

  • 3 minuter

ZenDev är ett team av kreativa individer som skapar innovativa mjukvarulösningar för en mängd olika varumärken och företag. En nyckel för vår framgång är erkännandet av varje klients unika ambition och potential, som gör att vi kan erbjuda...

scroll-to-top