Så.. här är vi, du har en idé för en tech startup och du är riktigt taggad.
Om du har någon som helst koppling till IT-branschen har någon troligen redan sagt till dig att du bör börja med att bygga en så kallad MVP (minimum viable product).
Detta kommer inte kosta dig för mycket pengar eftersom det är en nedskalad version av appen med endast de nödvändigaste funktionerna, men när du väl har byggt den kommer du kunna sälja den, alternativt anskaffa kapital från investerare baserat på den prototypen.
Med de nya pengarna kommer du sedan kunna bygga den fullskaliga versionen med alla funktioner du föreställt dig och skapa ett framgångsrikt företag.
Så, du tänker, jag har en liten budget för att bygga denna MVP, låt oss säga en budget på 250 000 SEK.
Du kontaktar nu en byrå och säger: Jag har 250 000 SEK för att bygga en MVP, och här är min kravspecifikation.. Kan ni bygga detta åt mig?
Traditionella byråer kommer att bryta ner dina krav och se hur många av funktionerna de kan pressa in för de 250 000 kronorna, kalla det för MVP tillsammans med dig, och ge dig ett förslag.
Om du är nöjd med förslaget accepterar du det, och sedan börjar bygget.
FEL!
Det grundläggande problemet här är att när någon säger: bygg mig en MVP (Minimum Viable Product) så antyder det att de redan vet vad som är “viable” för den tilltänkta målgruppen.
Men verkligheten med nya produkter är att oavsett hur mycket du tror att din nya idé är fantastisk, så vet du inte om den kommer att tas emot av användarna.
Det är inte vi som bygger den som bestämmer om den är “viable”, det är målgruppen som använder den.