Projekt

Cargotec - Kalmar

  • Mobil utveckling

Vi maximerade Kalmars lönsamhet med ZenDevs mobilapp – en kraftfull lösning som digitaliserar och automatiserar arbetsflöden för överlägsen effektivitet.

Mobile development

Om företaget

Kalmar är den globala ledaren inom hållbar hantering av gods för hamnar, terminaler, distributionscenter och tung industri. Med en omfattande elektrisk portfölj och globalt servicenätverk hjälper Kalmar kunder att övergå till säkrare, miljövänligare och mer effektiva verksamheter. Tillsammans utvecklar de innovativa lösningar som formar branschens framtid och förbättrar kundernas varje rörelse.

Kalmar är en del av Cargotec. Cargotecs (Nasdaq Helsinki: CGCBV) försäljning uppgick till cirka 3,3 miljarder euro år 2021 och företaget har cirka 11 500 anställda.

Teknologier

React Native

Projektets varaktighet

2018 - 2021

Utmaningar

Kalmars lösningar hanterar 1 av 4 containrar globalt, och deras produktsortiment inkluderar olika utrustningar som reachstackers, truckar, terminaltraktorer, hanterare för tomma containrar och straddle carriers.

Majoriteten av deras maskiner är för stora för att kunna transporteras som en enhet, vilket kräver att en igångkörningsprocess genomförs. Denna process inkluderar inspektion, överlämning och fakturering. Dessutom kräver varje segment pappersarbete och inmatning av data i flera system.

Pappersarbetet hanterades manuellt, vilket skapade en enorm arbetsbelastning och krävde delaktighet från många intressenter. Den långa och manuella processen kunde i vissa fall leda till bristande information om problem med en maskin när den levererades, tidpunkten för dess montering och beredskap för leverans till kunden samt starten av garantiperioden.

För att säkerställa en kundupplevelse av högsta kvalitet behövde Kalmar en betrodd partner för att digitalisera denna process. Det var där ZenDev kom in i bilden.

Lösning

Vi syftade till att förbättra Kalmars kundupplevelse och effektivisera deras affärsprocesser. För att nå detta mål utvecklade ZenDev en mobilapplikation som digitaliserade och automatiserade deras arbetsflöden. Applikationen resulterade i en ökning av effektiviteten med 103% för verksamheten och kommunikationen med deras kunder.

Applikationen inkluderar Kalmar PDT - det Perfekta Leveransverktyget.

Kalmars tekniker och försäljningsrepresentanter använder detta verktyg under igångkörningsprocessen. Det ger dem monteringsanvisningar och en PRI - Checklista för kontroll av produktkvitto, som används för att rapportera eventuella avvikelser.

Den standardiserade processen i applikationen har markant förbättrat kundupplevelsen, vilket säkerställer att varje kund behandlas med kunglig omsorg och får en maskin i perfekt skick. Denna process inkluderar monteringsanvisningar, en inspektionschecklista, en överlämningschecklista och digital maskinacceptans.

Fördelarna med applikationen är många. Bilder och skriftliga kommentarer skickas direkt till kvalitetsteamet på fabrikerna, vilket säkerställer att framtida maskiner kommer att ha ännu högre kvalitet. Digitaliseringen möjliggör även ytterligare automatisering, såsom garantihantering och fakturaskapande.

Vi såg till att applikationen var användarvänlig för alla användare oavsett språk. UX-designers spelade en viktig roll och hjälpte oss implementera stöd för 17 språk så att varje användare kan utnyttja applikationens fulla potential utan några hinder.

 

Resultat

  • Ökad effektivitet (103%)

  • Kalmar 1
  • Kalmar 2

Översikt

Resultat

  • Ökad effektivitet (103%)

Projektets varaktighet

2018 - 2021

Teknologier

  • React Native