Projekt
Cargotec - Kalmar
- Mobil utveckling
Vi maximerade Kalmars lönsamhet med ZenDevs mobilapp – en kraftfull lösning som digitaliserar och automatiserar arbetsflöden för överlägsen effektivitet.
Om företaget
Kalmar är den globala ledaren inom hållbar hantering av gods för hamnar, terminaler, distributionscenter och tung industri. Med en omfattande elektrisk portfölj och globalt servicenätverk hjälper Kalmar kunder att övergå till säkrare, miljövänligare och mer effektiva verksamheter. Tillsammans utvecklar de innovativa lösningar som formar branschens framtid och förbättrar kundernas varje rörelse.
Kalmar är en del av Cargotec. Cargotecs (Nasdaq Helsinki: CGCBV) försäljning uppgick till cirka 3,3 miljarder euro år 2021 och företaget har cirka 11 500 anställda.
Teknologier
React Native
Projektets varaktighet
2018 - 2021
Utmaningar
Kalmars lösningar hanterar 1 av 4 containrar globalt, och deras produktsortiment inkluderar olika utrustningar som reachstackers, truckar, terminaltraktorer, hanterare för tomma containrar och straddle carriers.
Majoriteten av deras maskiner är för stora för att kunna transporteras som en enhet, vilket kräver att en igångkörningsprocess genomförs. Denna process inkluderar inspektion, överlämning och fakturering. Dessutom kräver varje segment pappersarbete och inmatning av data i flera system.
Pappersarbetet hanterades manuellt, vilket skapade en enorm arbetsbelastning och krävde delaktighet från många intressenter. Den långa och manuella processen kunde i vissa fall leda till bristande information om problem med en maskin när den levererades, tidpunkten för dess montering och beredskap för leverans till kunden samt starten av garantiperioden.
För att säkerställa en kundupplevelse av högsta kvalitet behövde Kalmar en betrodd partner för att digitalisera denna process. Det var där ZenDev kom in i bilden.
Lösning
Vi syftade till att förbättra Kalmars kundupplevelse och effektivisera deras affärsprocesser. För att nå detta mål utvecklade ZenDev en mobilapplikation som digitaliserade och automatiserade deras arbetsflöden. Applikationen resulterade i en ökning av effektiviteten med 103% för verksamheten och kommunikationen med deras kunder.
Applikationen inkluderar Kalmar PDT - det Perfekta Leveransverktyget.
Kalmars tekniker och försäljningsrepresentanter använder detta verktyg under igångkörningsprocessen. Det ger dem monteringsanvisningar och en PRI - Checklista för kontroll av produktkvitto, som används för att rapportera eventuella avvikelser.
Den standardiserade processen i applikationen har markant förbättrat kundupplevelsen, vilket säkerställer att varje kund behandlas med kunglig omsorg och får en maskin i perfekt skick. Denna process inkluderar monteringsanvisningar, en inspektionschecklista, en överlämningschecklista och digital maskinacceptans.
Fördelarna med applikationen är många. Bilder och skriftliga kommentarer skickas direkt till kvalitetsteamet på fabrikerna, vilket säkerställer att framtida maskiner kommer att ha ännu högre kvalitet. Digitaliseringen möjliggör även ytterligare automatisering, såsom garantihantering och fakturaskapande.
Vi såg till att applikationen var användarvänlig för alla användare oavsett språk. UX-designers spelade en viktig roll och hjälpte oss implementera stöd för 17 språk så att varje användare kan utnyttja applikationens fulla potential utan några hinder.
Resultat
Ökad effektivitet (103%)
PDT-appen var vårt första stora steg in i den digitala världen med användning av appar och molnlösningar. Genom att implementera denna app kunde vi med ett verktyg lösa flera problem som uppstod i vår leveransprocess av nya maskiner till våra kunder. PDT-appen hjälper oss att förbättra maskinskvaliteten, minska ledtiden och öka vår likviditet.
Anton Sandén
Chef för QEHS Engineering och Business Intelligence
Översikt
Resultat
Ökad effektivitet (103%)
Projektets varaktighet
2018 - 2021
Teknologier
- React Native